Inmiddels ben ik als eigenaar van Studio Frips alweer iets meer dan vier jaar aan de weg aan het timmeren als ondernemer. In 2016 besloot ik me in te schrijven bij de KvK omdat ik naast creatief bezig te zijn er ook altijd van heb gedroomd om voor mezelf te kunnen werken. En ik moet zeggen, ik vind het nog altijd fantastisch! Ik vind de vrijheid om zelf te kunnen beslissen, hoe, waar en wanneer ik werk erg prettig. Daarbij vind ik het als creatieve ondernemer ook fijn om een grote mate van creatieve vrijheid te hebben.
Ik merkte vanaf ongeveer het derde jaar ondernemen dat ik een beetje van startende ondernemer naar het ‘gewone’ ondernemen ben gegroeid. En dat lijkt me een mooi moment om terug te kijken naar mijn start en de tips te delen over wat ik nu anders zou doen. Lees hier de 10 tips voor de startende ondernemer die op het punt staat zijn eigen bedrijf te beginnen.
1, begin als ‘side-hustle’
Het is behoorlijk spannend om een vaste baan op te geven en in het diepe te duiken en je eigen onderneming te starten. Dit gevoel had ik zelf ook en ik ben daarom ook begonnen met mijn bedrijf naast twee dagen werken in het onderwijs. Je kunt natuurlijk ook meer dagen in loondienst blijven. Het grootste voordeel hiervan is natuurlijk dat je een vast salaris krijgt. Maar ik vond het zelf ook rust geven dat ik op mijn gemak uit kon vinden hoe ik het ondernemerschap aan kon vliegen en dat het ook niet erg was als er een maandje geen inkomen vanuit mijn bedrijf binnen kwam.
2, geef jezelf een starters-budget
Het is sowieso aan te raden dat je een spaarbuffer opbouwt voordat je start met je onderneming zodat je in magere tijden niet meteen in de problemen komt. Maar als ik nu opnieuw zou starten, zou ik mezelf ook een bedrag geven om te investeren in een goede start van mijn bedrijf. Je kunt dit geld bijvoorbeeld gebruiken om een logo te laten ontwerpen, website te (laten) maken, visitekaartjes te laten drukken etc. Wanneer je een product verkoopt zou ik dit los zien van de investering die je doet om het product te laten produceren of in te kopen.
3, open een zakelijke rekening
In het begin van de start van mijn bedrijf, liet ik facturen uitbetalen op mijn persoonlijke rekening omdat ik de maandelijkse kosten zo laag mogelijk wilde houden. Maar dit was niet professioneel en zorgde voor een minder duidelijk overzicht in mijn inkomsten. Een zakelijke rekening hoeft niet veel te kosten (voor mij kwam een zakelijke rekening bij KNAB als voordeligste uit de bus). En het zorgt dat je meteen inzicht hebt wat er zakelijk in komt en uitgaat.
4, vraag een boekhouder om advies voor je administratie
Of zelfs nog beter, besteed (een deel van je) administratie uit. Er zijn een hoop fiscale voordelen waar je als ondernemer gebruik van kan maken. Maar die zijn wel gebonden aan regels en het is best veel werk om dit helemaal uit te pluizen. Ik heb pas in mijn derde jaar hulp gevraagd aan een boekhouder en ik zou het echt veel eerder doen als ik opnieuw zou starten. Vooral de belastingaangifte zou ik meteen uitbesteden, daarbij betaald een goede boekhouder zichzelf echt terug.
5, houdt wel zelf het inzicht in je administratie
Ik besteed dus een deel van mijn administratie uit, maar ik vind het wel heel prettig om een gedeelte zelf te doen. Zo behoud ik het inzicht in wat er binnenkomt en wat er uit gaat. Ik verwerk zelf de facturen (zowel uitgaande als binnenkomende) in een Excel-bestand waarbij ik ook een overzicht maak van de inkomende en uitgaande BTW zodat ik zelf mijn btw-aangifte kan doen. Ik heb voor het bijhouden van mijn administratie wel advies gevraagd aan mijn boekhouder hoe ik dit het beste bij kon houden en hoe hij het aangeleverd wil krijgen voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting.
6, focus op marketing!
Dit is denk ik wel een van de belangrijkste tips, omdat je zonder klanten geen inkomsten kunt genereren. Marketing is alles wat je doet om ervoor te zorgen dat nieuwe klanten juist met jou zaken willen doen. In veel branches zal je te maken krijgen met concurrentie en er zijn maar weinig ondernemers die ‘hét gat in de markt’ vinden en zonder marketing genoeg klanten hebben. Het is dus belangrijk dat je actief aan de slag gaat met marketing, dit kan op veel verschillende manieren en het is zoeken naar de juiste mix die voor jou en je bedrijf succesvol is. Dat brengt me op het volgende punt:
7, blijf bij leren
Veel ondernemers zijn ergens heel goed in of hebben een goed product ontwikkeld. Maar als zelfstandig ondernemer heb je meer dan een pet op. Naast dat je bijvoorbeeld een honden-uitlaatservice hebt, ben je dus ook hoofd marketing, hoofd inkoop, hoofd facilitaire diensten en nog veel meer. Over het algemeen zijn niet al deze petten ook de dingen waar we goed in zijn. Je kunt ervoor kiezen om delen van deze zaken uit te besteden, maar je kunt jezelf ook verder ontwikkelen en meer leren over bepaalde zaken. Zo heb ik dit zelf gedaan op het gebied van marketing en SEO. Ik heb over die beide onderwerpen ontzettend veel gelezen en verschillende webinars, cursussen en (netwerk)bijeenkomsten bijgewoond. En ik probeer me ook altijd in mijn eigen vakgebied te blijven ontwikkelen door veel te lezen en cursussen te volgen.
8, leg afspraken goed vast
Wanneer je je eerste opdrachten binnen haalt is het verleidelijk om meteen te beginnen met de opdracht. Maar het is heel verstandig om eerst goed vast te leggen wat de afspraken zijn die je met de klant (of bijvoorbeeld leveranciers etc.) maakt. Wanneer je een dienst levert kun je in de offerte opnemen hoe lang je ergens mee bezig bent, wanneer je met de opdracht kunt beginnen, of je bepaalde investeringen moet doen etc. Wanneer je dit eerst goed vast legt en je klant hier schriftelijk (kan ook per mail) akkoord op laat geven, dan heb je bij een geschil altijd iets waarop je terug kan vallen.
9, plan je werkzaamheden
Dit kan best een lastig punt zijn, omdat het erg verleidelijk kan zijn om eerst altijd de leuke dingen te doen en daarna pas te denken aan de ‘moetjes’. Maar je administratie is bijvoorbeeld wel heel belangrijk om tijdig bij te werken zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ik vind het dan ook altijd fijn om met een to-do lijstje te werken per week, waar ik ook de kleinere terugkerende taken in zet zoals social media bijhouden en mijn administratie.
10, reflecteer
Ondernemen is iets ontzettends gaafs, vergeet daarom ook niet af en toe terug te kijken op hoever je al gekomen bent. Gebruik deze reflectiemomentjes ook om bij te sturen en te kijken of je nog op het pad zit wat jou gelukkig maakt. En vergeet niet te blijven genieten, het is jouw avontuur!