Regelmatig posten op social media kan bijdragen aan betere zichtbaarheid en aan het versterken van de band met je doelgroep. Maar het kan ook knap lastig zijn om steeds weer iets nieuws te verzinnen om te plaatsen. Het is altijd belangrijk om authentiek te blijven, maar soms kan een beetje hulp om nieuwe ideeën te bedenken geen kwaad!
Social media en de kalender
We kennen natuurlijk allemaal wel de verschillende feestdagen waarop veel wordt gedeeld, zoals kerst, sinterklaas en oud en nieuw. Maar er zijn ook een heleboel andere vieringen en speciale dagen in het jaar die misschien juist ook voor jou doelgroep heel belangrijk zijn. Wist je dat het bijvoorbeeld 21 januari Wereld Knuffel dag is? Of dat het 4 juni Donutdag is? Voor degene die producten verkopen kan dit ook zeker een manier zijn om meer traffic naar je webshop te leiden.
Het is altijd leuk om creatief om te gaan met deze speciale dagen. Een aantal voorbeelden van bedrijven die hier erg leuk mee omgaan zijn de Hema, Albert Heijn en CoolBlue. Check zeker hun socials eens voor wat inspiratie.
Persoonlijke mijlpalen
Natuurlijk is het leuk om in te haken op de verschillende gebeurtenissen op landelijk niveau, maar vergeet ook niet om te delen op gebeurtenissen die voor jou belangrijk zijn. Zo kan het leuk zijn om je volgers/klanten een cadeautje te geven op je verjaardag of een jubileum van je bedrijf. Het delen van wat persoonlijkere content is voor sommige een no-go op zakelijke accounts, maar voor mij persoonlijk is juist social media ook de plek om de persoon achter het merk af en toe in beeld te brengen.
Behind-the-scenes
Neem je volgers eens mee in een kijkje achter de schermen. Mensen zijn van nature nieuwsgierig van aard en nemen graag een kijkje in andermans keuken. Zo kun je ook meer van het proces laten zien en dat kan ook weer meer inzicht geven in wat je voor je klanten kunt betekenen.
Jouw verhaal
Iedereen is uniek en iedere ondernemer is uniek. Bijna alle ondernemers hebben een reden waarom ze met hun eigen bedrijf zijn gestart. De ‘Waarom’ van jouw bedrijf. Ik ben Studio Frips gestart omdat ik het heel leuk vind om van begin tot eind bij een opdracht betrokken te zijn. En omdat ik de creatieve vrijheid erg fijn vind als eigen baas. Of deel eens iets wat mensen nog niet van je weten of een leuk feitje.
Testimonials, reviews of het beantwoorden van vragen
Jouw klanten zijn belangrijk voor je bedrijf en wanneer ze blij zijn met het product of dienst vinden ze het vaak helemaal niet erg om kort te omschrijven waarom ze tevreden zijn. Deze stukjes kun je ook delen op social media. Ook met het antwoord op veel gestelde vragen kun je je volgers iets nieuws vertellen of leren.
Zo zijn er dus verschillende inhaakmomenten voor social media te bedenken als je eens wat minder inspiratie hebt. Probeer in ieder geval altijd te blijven denken aan je volgers en waar je hun mee kunt inspireren, opvrolijken, iets kan leren of kan helpen. Gebruik je social media als een manier om contact te maken met je doelgroep en niet om je product of dienst te verkopen. Ik geloof er zeker in dat dat de manier is om op een leuke manier social media in te zetten voor je bedrijf.
Bronnen:
Ik vond deze inhaakkalender voor 2021 erg uitgebreid en handig.