• Home
  • Aanbod
  • Over mij
  • Portfolio
  • Werkwijze
  • Blog
  • Contact
april 3, 2020 door admin

Boeken voor startende ondernemers; ‘Calimeromarketing 3.0 in een eierdop’.

Boeken voor startende ondernemers; ‘Calimeromarketing 3.0 in een eierdop’.
april 3, 2020 door admin

Toen ik mijn bedrijf startte heb ik zo ongeveer alle boeken gelezen over het starten van een eigen bedrijf die ik kon vinden in de bibliotheek. En ook de boeken over marketing heb ik bijna allemaal wel eens mee naar huis genomen. Ik ben dan ook wel echt een fan van lezen, zowel informatief als fictie (ik heb de Harry Potter boeken denk ik al wel 8 keer gelezen 😉 ). Maar van de informatieve boeken heb ik veel opgestoken over het succesvoller maken van je bedrijf. Een van de boeken die me sterk is bijgebleven is ‘Calimeromarketing’ van Karen Romme. Zij beschrijft heel bondig waar kleine bedrijven juist gebruik kunnen maken van hun kleine omvang en hoe je dit in de markt kan zetten. In deze blog lees je meer over dit klein, maar krachtige boekje.

Marketing voor kleine bedrijven

Karen Romme, de auteur van Calimeromarketing is zelf ondernemer en nu ook spreker over ondernemen, marketing en communicatie 3.0. Karen wil met haar boeken ondernemers laten zien hoe sterk ze staan in de strijd met grotere concurrenten. Juist door uit te gaan van je kracht. Ze bedacht al schrijvende een marketingfilosofie ‘Calimeromarketing’. Inmiddels zijn er meerdere versies verschenen, met meer up-to-date informatie en het hele handige samengevatte ‘Calimeromarketing 3.0 in een eierdop’. Met een gemiddelde leestijd van 1 uur!

De essentie van marketing

Karen begint haar boek met het uitleggen van het veranderende media- en communicatie landschap. Waarin niet langer de grote bedrijven en mediabazen bepalen wat op internet verschijnt, maar dat iedereen zijn stukje web kan gebruiken om met zijn doelgroep(en) te communiceren. En vooral dat laatste is het belangrijkste, je hebt een directe communicatielijn met potentiele klanten. De 3.0 netwerkeconomie draait om mensen, want mensen willen over het algemeen zaken doen met mensen. De definitie van marketing beschrijft Romme als volgt: ‘Marketing is alles wat je als ondernemer doet om ervoor te zorgen dat nieuwe en bestaande klanten juist met jou zaken willen (blijven) doen, juist met jou!’

Calimeromarketing

De calimeromarketingfilosofie bestaat uit drie uitgangspunten;

1, Als kleine ondernemer heb je relatief weinig klanten nodig. Je hebt dus ook geen dure massamedia nodig.

2, Kleine ondernemers hebben meer tijd dan geld. Je bent minder tijd kwijt aan plannen en interne communicatie dan grote bedrijven en die tijd kun je dus gebruiken voor marketing.

3, Een mens is het krachtigste marketinginstrument wat er is. Voor de meeste ondernemers geldt dat ze helemaal geen zaken willen doen met je bedrijf, maar dat ze zaken willen doen met jou. Het gaat ze om jouw kennis, kunde en persoonlijkheid.

Deze drie punten worden in het boek verder uitgewerkt in 5 basisprincipes over hoe je naast de traditionele marketing P’s (product, plaats, prijs, promotie) ook de P in zet van persoonlijkheid. Wat erop neerkomt dat je jezelf actief neerzet als boegbeeld van je bedrijf en gaat voor relaties in plaats van klanten. 

De tien spelregels van calimeromarketing

In het boek wordt slim gebruik gemaakt van een analogie van een vuurtoren. Je kunt als ondernemer proberen een vuurtoren te worden en een lichtbundel met jouw kennis, visie en persoonlijkheid te laten schijnen op het gebied waar jouw ideale klanten vandaan komen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de potentiële klanten naar je bedrijf leiden.

Je begint met bouwen aan een stevig fundament door trots te zijn op je ondernemerstatus. Stel jezelf vragen durf te kiezen en door te zorgen voor goed marketinggereedschap. Daarna volgt het hoger maken van je vuurtoren om zo te zorgen dat je goed zichtbaar bent voor je doelgroepen. Dit doe je door continu te bouwen aan je zakelijke netwerk, je boodschap actief te verkondigen en de pers te gebruiken voor je bedrijf. Dan komen de drie groepen waarop je het licht van je vuurtoren wilt laten schijnen. Je geeft bestaande klanten voorrang, de actieve zoekers leidt je naar je bedrijf en nieuwe klanten werf je op persoonlijke wijze.

Bovenstaande spelregels worden in het boekje verder uitgelegd met praktische voorbeelden en tips. Dus ben je een (startende) ondernemer die meer uit marketing wilt halen? En dat op een manier te doen waarmee je aan relaties bouwt met je klanten? En hou je niet van lezen? Dan is Calimeromarketing 3.0 in een eierdop zeker een aanrader! Ikzelf heb uit dit boekje waardevolle lessen geleerd om marketing niet te zien als losse onderdelen maar als geheel waarmee je continu bouwt aan betere zichtbaarheid van jezelf als professional.

Lees hier meer over Calimeromarketing.

Vorige artikelHoe beslis je welke offline promotiemiddelen je in kunt zettenDrukwerk laten ontwerpenVolgende artikel Waaraan moet een goed logo voldoen?Goed logo

Tips van Frips

Heb je vragen over creatieve vraagstukken? Studio Frips helpt je graag. We kunnen altijd vrijblijvend rond de tafel gaan om eens te brainstormen.

Meest recente berichten

8 tips voor duurzaam ondernemen en duurzaamheid op het werkjuli 15, 2021
Nieuwe kennis opdoen als zzp’er, investeer in jezelf doormiddel van (online) cursussenmei 19, 2021
Videomarketing inzetten als promotie voor je bedrijfapril 16, 2021
Logo Studio Frips Oosterhout

Ontwerpstudio Frips

Ontwerpstudio Frips helpt je opvallen. Jouw bedrijf herkenbaar en professioneel in beeld bij je nieuwe klanten. Frisse ontwerpen voor logo’s, huisstijlen, grafisch drukwerk en websites.

Contact

Het Block 28
4941 HX Raamsdonksveer
06 55557491
info@studiofrips.nl

Privacy

Bekijk hier de privacy statement van Studio Frips.

Rife Wordpress Theme. Proudly Built By Apollo13