Iets uit te leggen aan je doelgroep? Bijvoorbeeld processen binnen je bedrijf, onderzoeksresultaten of een stappenplan? Dit kun je doen doormiddel van uitleg in de vorm van een tekst. Maar uit onderzoek blijkt dat veel mensen beelddenkers zijn en ze informatie die op een visuele manier wordt getoond beter ontvangen. Tel daarbij op dat op internet en social media, beeld veel beter gezien en gedeeld wordt. Een goede reden dus om na te denken over hoe je de informatie op een meer beeldende manier aan je doelgroep laat zien. Een goede manier om dit te doen is door het gebruiken van infographics.
Wat is een infographic

Om de waarde van infographics in te zien is het handig om eerst nog eens naar de definitie te kijken. Een infographic is namelijk een informatieve illustratie: een afbeelding die informatie uitbeeldt en verklaart doormiddel van beeld en tekst. Ze worden ingezet om (complexe) informatie visueel weer te geven waardoor het eenvoudiger te begrijpen is. Het wordt voor veel verschillende soorten informatie en data ingezet zoals: onderzoeken, jaarcijfers, evenementen, processen en dergelijke.
Waarom gebruik maken van infographics
Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar hoe consumenten reageren op visuele informatie en tekstuele informatie. Deze onderzoeken richten zich vaak op verschillende gebieden, zoals herinnering: wordt informatie beter onthouden als het visueel of tekstueel is weergegeven. Of op koopintentie, is de consument meer geneigd om iets te kopen als hij hier een visuele of tekstuele weergave van ziet. Wat de onderzoeken vaak gemeen hebben is dat het draait om informatie die via het web beschikbaar is. Want gedrag van de consument op internet is weer anders dan wanneer de informatie fysiek tot zich wordt genomen.

Wat we kunnen leren van deze onderzoeken is dat visuele informatie makkelijker te onthouden is en dat het sneller inspeelt op onze emoties.
Voor welke informatie is het geschikt
Er zijn verschillende soorten infographics, geschikt voor bepaalde informatie. Je kunt een infographic bijvoorbeeld inzetten voor het laten zien van je werkprocessen (zie afbeelding 1). Het is ook zeer geschikt om data die voortkomt uit een onderzoek visueel te maken (zie afbeelding 2). De stappen die je klant moet doen om een bepaald product in elkaar te zetten kan heel handig zijn om vorm te geven in een infographic (zie afbeelding 3).
Hoe zet je een infographic in voor je bedrijf
Het begint met bepalen welke informatie je beter inzichtelijk wilt maken voor je doelgroep. Zet deze informatie eerst voor jezelf duidelijk op papier. Bij langere teksten zoals onderzoeken, maak je een samenvatting van de belangrijkste punten en haal je feiten en cijfers uit je tekst die verbeeld moeten worden. Dan begint het creatieve stuk, er dienen illustraties gemaakt te worden. Bij dit stuk is het heel belangrijk dat als jezelf hier niet de kennis of de middelen voor hebt om dit uit te besteden aan grafisch ontwerper of illustrator. En vergeet niet je infographic te delen op social media!

Heb je nog wat inspiratie nodig voor je begint aan het verzamelen van data voor je infographic? Bekijk dan eens het Pinterestbord van studio Frips vol met infographics.
Bronnen:
Interessant artikel over visuele conent.
Onderzoek over visuele en tekstuele manieren van informatie geven.