Als ondernemer wil je (nieuwe) klanten aantrekken, zonder klanten heb je immers geen werk. Die nieuwe klanten kun je bereiken door zichtbaar te zijn op de plekken waar je doelgroep is, of dat nu online is of ‘in real life’. Maar zichtbaar zijn is vaak niet genoeg, je wilt ook herkenbaar zijn en dat je doelgroep je onthoudt. Je huisstijl kan daarbij helpen, vooral als je deze consequent doorvoert. Een middel wat je daarbij kan helpen is het aanleggen van een huisstijlhandleiding.
Wat is een huisstijlhandleiding?
Een huisstijlhandleiding (bij grotere bedrijven is dit vaak een huisstijlhandboek) is een omschrijving van hoe er moet worden omgegaan met de elementen van jouw huisstijl. Dit is een handig middel voor jezelf, maar zeker ook voor degene die aan de slag gaan voor jou bedrijf. Bijvoorbeeld bij het plaatsen van een advertentie of een webbouwer die aan de slag gaat met je website. Het hoeft niet uitgebreid te zijn, vaak past het voor kleinere ondernemingen op een A4. De basis bestaat uit richtlijnen voor de volgende zaken:
- Logogebruik
- Kleurgebruik
- Lettertype gebruik
- Beeldgebruik
Logogebruik
Hier wordt omschreven hoe het logo gebruikt mag worden. Als je logo bijvoorbeeld bestaat uit je bedrijfsnaam en een beeldmerk, mogen die twee dan ook los gebruikt worden of alleen in combinatie? Heb je een logo met meerdere kleuren? In welke kleur moet deze dan afgebeeld worden bij gebruik op een gekleurde achtergrond. Door goed na te denken over deze zaken zorg je dat je altijd een herkenbaar beeld neerzet voor je doelgroep.
Kleurgebruik
In een van mijn vorige blogs ben ik al dieper ingegaan op het onderwerp kleurgebruik, maar omdat kleur een belangrijk onderdeel is van je huisstijl ligt ik het nog even kort toe. Kies een drie of viertal kleuren die de basis vormen van je huisstijl en die je in al je uitingen terug laat komen, dit zijn vaak twee meer opvallende kleuren en een of twee kleuren die je pallet ondersteunen. Zie hiervoor het voorbeeld van de huisstijlhandleiding van Studio Frips.
Lettertypegebruik
Over typografie heb ik in een vorige blog meer informatie gegeven, maar nog even een korte toelichting omdat dit ook een belangrijk onderdeel is van je huisstijl. Gebruik voor je communicatie twee lettertypes, een die je gebruikt voor titels of streamers en andere belangrijke onderdelen van je tekst en een algemener lettertype voor je leesteksten. Het lettertype wat je gebruikt voor titels en streamers moet aansluiten bij het imago van je bedrijf.
Beeldgebruik
Dit kan het gebruik van beelden zijn in de zin van fotografisch beeld of illustratieve/grafische onderdelen van je huisstijl zoals gekleurde vlakken of bepaalden patronen. Hierbij zet je in je huisstijlhandleiding hoe deze gebruikt mogen worden. Bijvoorbeeld het formaat van het patroon of een kleurfilter wat je gebruikt over de foto’s die je inzet voor je communicatie.
Een huisstijlhandleiding helpt je om consequent om te gaan met je huisstijl, het is een handig hulpmiddel voor jezelf en andere die ermee aan de slag gaan. Zeker ook het maken van dit document zorgt ervoor dat je alles nog eens netjes op een rijtje zet, waar je dan ook weer profijt van hebt!