In deze blog ga ik dieper in op offline promotiemiddelen, om je bedrijf beter in beeld te brengen bij je doelgroep. Met offline wordt bedoeld tastbare promotiemiddelen zoals drukwerk, bestickering, presentatiemateriaal etc. Het gebruiken van deze middelen is deel van je marketingmix, vaak in combinatie met online promotiemiddelen waar ik in de vorige blog al over schreef. We bekijken het doel, doelgroep en budget van een aantal offline middelen.
Drukwerk
Drukwerk heb je in veel verschillende soorten en maten. Je hebt huisstijldrukwerk zoals visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, mappen etc. je hebt promotioneel drukwerk zoals posters, flyers, folders en brochures. En je hebt bijvoorbeeld ook horeca drukwerk voor verpakkingen, bekers, servetten en nog veel meer. De mogelijkheden zijn dan ook bijna eindeloos.
Huisstijldrukwerk
Met de komst van het digitale tijdperk lijkt een visitekaartje of briefpapier misschien niet meer nodig. Maar juist wanneer je kiest voor iets bijzonders en opvallends kunnen deze middelen in je voordeel werken.
Doel: huisstijldrukwerk heeft als doel een consistente, herkenbare en professionele indruk achterlaten bij je (potentiele) klant. Wanneer jij consistent naar buiten treedt met je huisstijl roept dat bij mensen herkenbaarheid op en bouwt dat het vertrouwen op bij je klant.
Doelgroep: huisstijldrukwerk gebruik je in je gehele communicatie zowel naar bestaande klanten als nieuw aan te trekken klanten. Daarom is het belangrijk dat je gehele huisstijl past bij de doelgroep die je aan wilt spreken.
Budget: door de komst van online drukkerijen zijn de prijzen van drukwerk beter bereikbaar geworden voor (startende) kleine ondernemers. Hierbij geldt wel dat je met drukwerk een professionele indruk achter wilt laten. Je doet er dan ook verstandig aan om dit bij een grafisch ontwerper neer te leggen. Zij maken naast een pakkend ontwerp ook het bestand correct op waardoor je niet voor verassingen komt te staan als je je drukwerk binnen krijgt.
Promotioneel drukwerk
Binnen het promotioneel drukwerk zijn er veel verschillende keuzes te maken, ga je voor een flyer om een event te promoten? Of een poster op een goede zichtlocatie? Wil je je potentiele klanten kennis laten maken met je producten en kies je voor een catalogus of een jaarlijks terugkerend magazine waarin je je verhaal verteld?
Doel: promotioneel drukwerk doet wat de naam zegt, je bedrijf promoten. Dat kan op veel verschillende manieren. Het is belangrijk dat je de juiste drager kiest bij de boodschap die je wilt vertellen.
Doelgroep: wil je veel mensen ergens van op de hoogte brengen dan kies je voor flyers en/of posters. Maar wil je diepgaandere informatie delen met een kleinere groep mensen dan kies je voor een folder of brochure bijvoorbeeld.
Budget: de prijzen van drukwerk zijn afhankelijk van verschillende factoren; de oplage, de papiersoort en de afwerking. Mijn advies als ontwerper is om te kiezen voor drukwerk van goede kwaliteit en meestal valt of staat dat met de papiersoort en dan met name het gewicht. Kies bij promotioneel drukwerk altijd voor een minimale zwaarte van 170 gram (een A4’tje uit je eigen printer is meestal 80 of 90 grams papier).
Beurs- en presentatiemateriaal
Zijn er voor jouw branche of product beurzen waar je veel potentiele klanten kunt ontmoeten? Dan is het zeker interessant om je eens te verdiepen in de mogelijkheden van opvallend beursmateriaal zoals roll-up banners, een beurswand of POS materiaal (displays voor producten of folders)
Doel: opvallen! Op een beurs sta je meestal niet alleen en vaak zijn er ook concurrenten te vinden. Daarom is het doel van je beurs- en presentatiemateriaal opvallen en mensen aan trekken naar je stand. Dan kan je ze daar informeren en eventueel promotioneel drukwerk meegeven.
Doelgroep: vaak zijn op een beurs al mensen afgekomen die specifiek op zoek zijn naar informatie over het onderwerp van de beurs. Bijvoorbeeld ondernemersbeurzen, trouwbeurzen, modebeurzen etc.
Budget: bij de kosten voor beurs en presentatiemateriaal is veel afhankelijk van het soort producten wat je kiest een budget roll-up banner heb je al voor ongeveer €25,00 maar een hele aankleding van je stand zal duurder uitvallen. Maak je keuze gebaseerd op wat je denkt dat nodig is om op te vallen. En gebruik zeker je creativiteit! Vaak kun je met kleine persoonlijke dingen al het verschil maken. Maar onthoudt een professionele en opvallende stand zal je meer in de kijker zetten bij je doelgroep.
Corporate gifts
Iets waar je ook aan kan denken bij presentaties en beurzen zijn (kleine) giveaways met je logo en huisstijl erin verwerkt. En ook zeker als je niet op een beurs of presentatie staat kan dit een origineel cadeau zijn voor je vaste klanten.
Doel: onthouden worden. Met een giveaway oftewel corporate gift wil je een blijvende herinnering vormen bij je klant. Belangrijk is het vinden van een origineel cadeau dat je doelgroep ook kan gebruiken. Helemaal mooi is het als ze het een langere tijd kunnen gebruiken.
Doelgroep: het verschil zit in het geven van een corporate gift aan potentiele klanten op beurzen en presentaties en een cadeau voor je vaste klanten. Deze vragen om een andere aanpak. Voor je vaste klanten is een persoonlijke noot gewenst en voor potentiele klanten zoek je iets wat je gemakkelijk aan meerdere mensen mee kunt geven.
Budget: het budget loopt erg uiteen. Je hebt kleinigheidjes zoals pennen en etenswaren zoals snoep en chocolade of grotere cadeaus zoals een paraplu of thermosbeker. Zelf vind ik originaliteit erg belangrijk, kies iets wat een leuke connectie heeft met jouw bedrijf. Vaak zijn er ook mogelijkheden om je logo erop te drukken of schrijf er een persoonlijke kaart bij.
Bestickering
Autobestickering is een manier om je bedrijf zichtbaar te maken op de weg. Maar ook als je auto ergens geparkeerd staat lopen er vaak veel mensen langs.
Doel: zichtbaar worden op de weg en daarbuiten. Ook voor kleinere bedrijven kan autobestickering interessant zijn, als je regelmatig naar klanten gaat of beurzen. Vaak lopen er op bijvoorbeeld bedrijventerreinen veel mensen rond die misschien wel net jouw auto zien staan. Vaak is een mooi design opvallender dan alleen je logo en website.
Doelgroep: mensen die op de weg zitten.
Budget: dit verschilt per aanbieder en het soort bestickering dat je kiest. Je kunt bij (online) drukkerijen losse stickers bestellen en die zelf plakken of een bedrijf benaderen dat het gehele proces voor je uithanden neemt. Als je helemaal uit wilt pakken kun je ook kiezen voor car-wrapping waarbij de gehele auto voorzien wordt van bestickering.
Ik hoop je met deze informatie over de mogelijkheden van offline promotiematerialen te hebben geïnspireerd en te helpen met je marketing. Originaliteit en een professionele uitstraling zijn hierbij belangrijk. Gebruik je creativiteit en denk goed na over wat op zal vallen bij je doelgroep. Heb je hier een handje hulp bij nodig? Studio Frips denkt graag met je mee! Een brainstorm over de mogelijkheden is altijd gratis en vrijblijvend.
Inspiratie opdoen? Kijk eens op de Pinterest pagina van Studio Frips