Een foto zegt meer dan 1000 woorden is een veel gehoord gezegde en zeker niet voor niets, want een foto valt vaak meer op dan alleen tekst. Voor de marketinguitingen van je bedrijf zoals bijvoorbeeld een flyer, website en social media is het dus ook slim om gebruik te maken van beeldmateriaal. Maar soms kan het best lastig zijn om goed beeldmateriaal te vinden. Studio Frips helpt je op weg met een paar tips.
Wees authentiek
Voor het zoeken van goed beeldmateriaal is het belangrijk om te weten wat je stijl is, in een van mijn vorige blogs leg ik het een en ander uit over fotografie stijlen. Houdt in gedachte wat je kernwaardes zijn, is jouw business gericht op het geven van financieel advies dan ben je op zoek naar een andere sfeer in een foto dan als je mode advies geeft. Let in foto’s goed op de details zoals: kleur, sfeer en onderscheidend vermogen.
Stockmateriaal vs. zelfgemaakte foto’s
Beide opties hebben zowel voor- als nadelen. Stockmateriaal heeft als voordeel dat het vaak professioneel geschoten foto’s zijn met een goede camera en goede belichting. Het nadeel is dat het soms wat te gekunsteld over kan komen en dat de foto door meerdere partijen gebruikt kan worden. Zelfgemaakte foto’s zijn vaak origineler en zeggen meer over jou als bedrijf. Het nadeel is dat het vaak veel tijd kost om een goede foto te maken, aangezien je ook hierbij op de details moet letten. Is de setting goed, het licht, wat is het juiste shot en is de focus goed? Het kan goed werken om een mooie mix te maken van zelf geschoten beeld en stockmateriaal.
Gratis stockfoto websites
Maar waar je vind je die authentiekere stockfoto’s? Die natuurlijk het liefst ook gratis zijn? Er zijn een aantal stockfoto websites waar je gratis beelden kunt vinden die ook een wat meer realistische look-and-feel hebben. Zoals:
- pexels.com
- unsplash.com
- pixabay.com
- freeimages.com (scroll naar beneden voor de gratis foto’s)
- flickr.com
Bij Flickr is het belangrijk om aan te vinken dat je foto’s zoekt die voor commercial use gebruikt mogen worden. Zie afbeelding. Daarbij moet je wel goed zoeken op Flickr, want er staan ook veel niet geschikte beelden op. Maar wie goed zoekt wordt af en toe beloond met hele mooie foto’s.
Bovenstaande websites helpen je aan mooie beelden, ga dus op zoek naar foto’s die passen bij wie je bent als bedrijf en die goed aan sluiten bij wat je te vertellen hebt.