In mijn vorige blog schreef ik al over het belang van een goede huisstijl voor het succes van je bedrijf. In deze blog ga ik er dieper op in, wat nu de bouwstenen zijn van een goede huisstijl en hoe je die zelf kan toepassen.
Wat is een huisstijl
De definitie van een huisstijl is volgens Google: “De huisstijl is gebaseerd op de identiteit van een bedrijf of organisatie. Hierbij gaat het zowel om de visuele zaken (design) als om de communicatie en het gedrag van de werknemers.” (1) En met deze definitie ben ik het zeker eens, vooral met het stukje dat het gebaseerd is op de identiteit van een bedrijf. In deze blog gaan we het vooral hebben over het eerste stukje: ‘de visuele zaken’.
Bouwstenen van een huisstijl
Onder die visuele zaken vallen natuurlijk het logo, maar ook visitekaartjes, briefpapier en je website. Maar hoe zorg je ervoor dat al je uitingen hetzelfde uitstralen naar je doelgroep en past bij de identiteit van jouw bedrijf? Door gebruik te maken van een aantal bouwstenen:
- Logo
- Kleurenpallet
- Typografie
- Vormentaal
- Fotografiestijl
Je logo consistent gebruiken
Je hebt voor je bedrijf een logo laten ontwerpen waar je helemaal tevreden over bent, je kunt deze vaak toepassen op je eigen uitingen zoals een profielfoto voor social media en dergelijke. Maar niet elk bestand is geschikt voor gebruik op papier of juist voor web, vraag dus altijd aan je ontwerper of deze je bestanden op stuurt die je zowel online als offline kunt gebruiken. En houd ook rekening met op welke kleur achtergrond je het logo plaatst. Zelf stuur ik mijn opdrachtgevers verschillende versies van het logo zoals: een versie met een witte overlay voor het gebruik op foto’s en een versie die goed te gebruiken is op een donkere achtergrond.
Kleurenpallet voor de juiste emotie
Over het gebruik van kleuren en hun bijpassende emoties ga ik zeker in de toekomst nog een blog wijden, want dit is een onderwerp op zich. Maar voor nu ga ik het hebben over een kleurenpallet, dit is een combinatie van een aantal kleuren meestal 4 of 5 die je terug laat komen in al je uitingen. Een kleurenpallet bestaat vaak uit twee of drie hoofdkleuren en een of twee donkere kleuren die het pallet ondersteunen. Vaak kiest je grafisch ontwerper deze door middel van het ontwerp van het logo, maar vraag gerust ook om een kleurenpallet zodat je deze zelf ook toe kunt passen. (Zie foto van twee verschillende kleurenpaletten voor de ZorgWereld.)
Typografie consequent gebruiken
Ook typografiekeuze (keuze van het lettertype) zegt heel veel over je uitstraling en is dus een belangrijke pijler van een goede en consequent doorgevoerde huisstijl. De keuze van de typografie wordt vaak gedaan door de ontwerper en begint vaak al in het logo, maar deze moet ook worden doorgevoerd in de website en op je visitekaartje. Zelf kun je deze ook doorvoeren in je briefpapier, offertes en blog bijvoorbeeld.
Vormentaal voor extra herkenbaarheid
De vormentaal betekend alle andere toegevoegde grafische vormen naast je logo. Zoals bijvoorbeeld de sterretjes die ik heb toegevoegd aan de huisstijl van Kids&Care. Deze grafische elementen zorgen voor meer uitstraling en herkenbaarheid. Deze grafische vormen zie je vaak terug op visitekaartjes, briefpapier en de website.
Fotografiestijl bepalen
Een foto zegt meer dan duizend woorden is een bekend gezegde, de keuze van een fotografiestijl zegt dan ook erg veel over de identiteit van je bedrijf. In een foto zit vaak een erg duidelijke sfeer en deze sfeer moet passen bij je uitstraling. En niet te vergeten kleur, vaak zitten in een foto ook bepaalde kleuren die opvallen. Het loont vaak om een aantal foto’s te selecteren op onderwerp, sfeer en kleur en die herhalend gebruiken in je huisstijl. Zie bijvoorbeeld onderstaande fotoreeks rond het thema: reizen.
Heb je deze zaken allemaal op een rijtje? Dan heb je een goede basis gelegd voor een consequent door te voeren huisstijl!
Bronnen: