Kleuren spelen sterk in op het gevoel van mensen, hier wordt gretig gebruik van gemaakt in de marketing. Zo speelt het ook in branding, het opbouwen van de identiteit van je bedrijf, een grote rol. Dit haalde ik ook al kort aan in mijn blog over de vijf bouwstenen van een huisstijl. Hoe kies je nu het juiste kleurgebruik voor de visuele marketingmiddelen van je bedrijf?
Kleurenpsychologie
Kleuren roepen bij mensen een bepaald gevoel op, wat voor gevoel dit is, is afhankelijk van meerdere factoren zoals: cultuur, ervaring en context. Maar veel kleuren hebben ook een meer universele betekenis die voor grotere groepen mensen herkenbaar zijn. Veel kleuren hebben zowel een positieve als negatieve associatie, bijvoorbeeld de kleur rood, deze staat voor liefde en romantiek maar ook voor pijn en agressie.
Een omschrijving van veelgebruikte kleuren en hun algemenere betekenissen:
Rood staat zowel voor liefde, romantiek en passie als voor gevaar, pijn en macht.
Blauw staat voor vertrouwen, vrede en rust maar kan ook afstandelijk en koud overkomen.
Groen wordt geassocieerd met balans, gezondheid en harmonie maar ook met verveling en jaloezie.
Geel wordt gezien als de kleur van vrolijkheid, zon en energie maar kan ook gevoelens oproepen van onbetrouwbaarheid en lafheid.
Oranje roept een gevoel van enthousiasme, kracht en optimisme op maar geeft ook het gevoel van goedkoop en niet serieus.
Paars geeft een gevoel van luxe en rijkdom, maar heeft ook associaties met spiritualiteit en het koninklijke.
Roze heeft een overwegend vrouwelijke associatie en wordt gezien als speels, vrolijk en jeugdig.
Bruin is aards, natuurlijk en betrouwbaar maar heeft ook in sommige gevallen een wat saaiere associatie.
Grijs heeft zowel een verfijnd, neutraal en georganiseerd karakter als een wat saai en grauw karakter.
Zwart heeft vrij veel verschillende associaties in de negatieve sfeer zoals dood, mysterie en verderf maar kan ook geassocieerd worden met kracht, stijl en autoriteit.
Wit is eigenlijk geen kleur (net als zwart) maar heeft wel een sterke betekenis, het staat voor zuiverheid, onschuld en helderheid. Maar kan ook associaties hebben met leegte en perfectionisme.
Er zijn veel meer mogelijkheden dan alleen bovenstaande kleuren, zeker als je ook de verschillende tinten en verzadigingen meeneemt binnen deze kleuren. Deze hebben dan ook vaak een aparte betekenis.
Kleurgebruik en branding
Wanneer je je logo en huisstijl hebt laten ontwerpen door een grafisch vormgever heeft deze waarschijnlijk al een kleurkeuze gemaakt gebaseerd op een onderzoek naar de doelgroep en kernwaardes van je onderneming. Het is namelijk belangrijk om je doel, kernwaardes en doelgroep duidelijk te hebben voor je branding en daarop volgende kleurkeuze. Want je huisstijl moet je doelgroep aanspreken en over laten gaan op actie. Dit lukt alleen als je aansluit bij hun belevingswereld, verwachtingen en wensen.
Kleurenpallet samenstellen
Je onderscheiden op 1 kleur kan, maar vaak werkt het ook goed om een kleurenpallet samen te stellen met kleuren die goed samenwerken. Je kiest dan vaak voor een combinatie tussen een of twee hoofdkleuren en een aantal donkere of lichte kleuren die je pallet ondersteunen. Dit pallet kun je toepassen in bijvoorbeeld je vormgeving van social media posts, je kunt het ook doorvoeren in je fotografie keuze en foto’s kiezen met tinten die in je pallet zitten.
Zorgt jouw huisstijl ook voor de juiste associaties bij je (potentiele) doelgroep?