Communiceren, we doen het bijna non-stop. Verbaal of non-verbaal en natuurlijk door te schrijven of typen. Wat we schrijven of typen communiceert een boodschap naar anderen, maar het lettertype of de typografie kan op zichzelf ook een boodschap communiceren. Juist door dat slim te gebruiken, heb je een extra manier om beter in beeld te komen bij je doelgroep.
Lettertype of typografie
Een lettertype is een verzameling van de karakters van het alfabet en leestekens die zijn ontworpen door een ontwerper, voorbeelden hiervan zijn Helvetica, Arial, Calibri en de Times. Typografie is het vormgeven van een tekst, waarbij het belangrijk is om op de volgende zaken te letten:
- De keuze van het lettertype
- Keuze van de lettergrootte
- Het juiste gewicht kiezen (thin, regular, bold, extra bold)
- Keuze voor de vorm: regulier of cursief (schuingedrukt)
- Spatiering (ruimte tussen de letters van één woord)
- Interlinie (ruimte tussen twee regels)
- Het gebruiken van kapitalen (hoofdletters) of onderkasten (kleine letters)
- Kleurgebruik
Het juiste lettertype kiezen
Maar hoe kies je nu het juiste lettertype voor de uitstraling van je bedrijf? Belangrijk om mee te nemen in de keuze van een lettertype is dat ieder lettertype zijn eigen stijl heeft en daarmee andere associaties opwekt. Om te beginnen, moet je weten wat je wilt uitstralen. Stel jezelf vragen als: waar staat je bedrijf voor, wat voor diensten of producten biedt je aan, welke doelgroep wil je aanspreken etc. Als je dit helder hebt, kun je een lettertype kiezen wat past bij deze kernwaarden.
Typografie in je logo en huisstijl
Vaak beginnen de typografische keuzes bij het ontwerpen van het logo. Een grafisch ontwerper weet welke lettertypes goed aansluiten bij de kernwaardes van je bedrijf en kan je helpen bij keuzes omtrent typografie. Het komt vaak voor dat het lettertype uit het logo ook wordt gebruikt voor de verdere huisstijlelementen van je bedrijf zoals het visitekaartje, briefpapier en website. Maar dit hoeft niet.
Combineren van lettertypes
Het is aan te raden niet meer dan drie verschillende lettertypes door elkaar te gebruiken. Wanneer ik een huisstijl ontwerp voor een klant kies ik vaak twee lettertypes. Een lettertype voor koppen en andere opvallendere woorden, dit lettertype heeft vaak meer een eigen stijl en uitstraling. Het andere lettertype is voor leesteksten en meer geschikt voor langere stukken tekst. Het doel van dit lettertype is om goed leesbaar te zijn en toch goed aan te sluiten bij de kernwaardes.
Er zijn een heleboel verschillende lettertypes ontworpen, met allemaal een eigen stijl en uitstraling. Het loont dan ook om zeker verder te kijken dan de standaard lettertypes. Want juist de verschillen zowel subtiel als opvallend tussen de verschillende lettertypes en typografie keuzes zorgt voor een eigen uitstraling voor je bedrijf.