Je website is onderdeel van je marketingmix, bedoeld om bezoekers te informeren, inspireren en het liefst tot actie over laten gaan. Maar wat als dat laatste niet gebeurd? In deze blog leg ik uit hoe je bezoekers tot actie over kan laten gaan.
Het web is constant in ontwikkeling, trends volgen elkaar in rap tempo op. Zowel op het gebied van techniek als op het gebied van vormgeving. Waar het een aantal jaar geleden nog een uitgebreid visitekaartje was, is het nu meer een plek om je bezoekers te inspireren. Je kunt je verhaal delen met je doelgroep, ze voorzien van informatie over je expertise en met rijk beeldmateriaal laten zien wat je voor ze kunt betekenen.
Vormgeving
Als grafisch ontwerper kan ik het niet laten om het puntje vormgeving als eerste te bespreken. Een website is namelijk ook deel van je huisstijl, de manier waarop je kunt laten zien wie je bent als bedrijf. Het zorgt voor herkenbaarheid en het versterkt je imago. Zorg voor een professionele uitstraling op je website, rust is hierin een sleutelwoord. Maak keuzes op het gebied van:
- Kleuren (kies een palet van ongeveer 4 kleuren, en pas deze consistent toe)
- Witruimte (zorg voor genoeg wit, dit geeft de bezoeker rust)
- Leesbaarheid (juiste kleurstelling, gebruik een prettig te lezen contrast bijvoorbeeld donkergrijs/zwart op een witte achtergrond)
- Typografie (kies voor goede web geschikte lettertypes, kijk zeker even op fonts.google.com)
- Beeldmateriaal (fotografie is een belangrijk onderdeel van je website, zorg dus voor professionele foto’s of gebruik (gratis) stockbeeld.
Overtuigende teksten
Mensen die websites bezoeken, hebben de neiging om weinig te lezen. De meeste mensen scannen de teksten snel en krijgen dus niet altijd de boodschap mee. Maak het de lezer daarom makkelijk met de volgende tips:
- Houdt het kort, probeer je verhaal kort en bondig te vertellen
- Werk met pakkende titels
- Verdeel langere teksten in alinea’s met tussenkoppen
- Gebruik niet te lange zinnen
- Probeer je langere teksten te voorzien van passend beeldmateriaal (foto’s, illustraties, filmpjes, infographics etc.)
Techniek
Om irritatie bij je bezoeker te voorkomen is het ook belangrijk dat de technieken goed werken. Voorkom bijvoorbeeld lange laadtijden door te zware afbeeldingen. Zorg ervoor dat alle linkjes goed werken, zodat bezoekers niet op de foutmelding pagina terechtkomen.
Responsive (geoptimaliseerd voor verschillende apparaten)
Iedere gebruiker moet op elk moment je website op verschillende soorten apparaten kunnen gebruiken. De ervaring van de gebruiker moet goed zijn wanneer deze je website bekijkt op zijn laptop of juist op zijn telefoon. Check dus ook altijd of je website goed blijft werken op verschillende apparaten (smartphone, tablet, laptop) en in verschillende browsers (Google Chrome, Internet Explorer, Safari etc,).
Gebruiksvriendelijk
Een van de belangrijkste punten waar je op moet letten is de gebruiksvriendelijkheid. Op het web heb je te maken met bezoekers met bepaalde verwachtingen. We spenderen veel tijd op websites en zijn dus gewend aan bepaalde handelingen. Om maar eens een voorbeeld te noemen: we verwachten het logo van een bedrijf altijd (links) boven. Wanneer we op dit logo klikken brengt deze ons gewoonlijk terug naar de homepagina. Wanneer dit op jouw website niet zo werkt, kan dat bij verwarring en irritatie zorgen bij je gebruiker en dit wil je altijd zoveel mogelijk voorkomen!
In deze blog lees je over de basis van een goede website. Nog een laatste tip: kijk de kunst af! Bekijk zoveel mogelijk websites en let daarbij op de vormgeving, techniek en gebruiksvriendelijkheid. In de volgende blog ga ik er dieper op in hoe je je website verder ontwikkeld om je bezoekers te overtuigen en tot actie over te laten gaan.
Bronnen:
Meer lezen over dit onderwerp, lees dan dit artikel van Jakob Nielsen, expert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.