In mijn vorige blog schreef ik over design thinking, een methode om creatieve ideeën te ontwikkelen voor probleemstellingen waartegen je doelgroep aanloopt. Ik haalde toen al kort aan hoe je dit kunt toepassen voor je bedrijf. Het vergroten van je creativiteit en het bedenken van originele oplossingen kan helpen bij bijvoorbeeld het verzinnen van een nieuwe dienst of product of het verscherpen van je marketing. In deze blog leg ik een aantal technieken uit waarmee je makkelijker creatief denkt.
Brainstormen
Een techniek die ik zelf veel toepas is het brainstormen om tot originele ideeën te komen of juist orde aan te brengen in mijn hoofd. Brainstormen is het benoemen van allerlei ideeën, opmerkingen en associaties rond een bepaald onderwerp. Belangrijk is dat alles benoemd wordt zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Houdt alle ideeën open.
Mind-mappen
Zelf verwerk ik mijn brainstorms meestal in een mind-map, oftewel een woordspin. Je zet het onderwerp in het midden van een cirkel en daarom heen zet ik al de woorden die in me opkomen. Deze methode is ook heel geschikt om te associëren, door bij elk woord wat je opschrijft een nieuw woord te bedenken. Zo vergroot je de mogelijkheden. Een leuke variant hiervan is met meerdere mensen werken aan een mind-map, je schuift het papier steeds door naar de volgende persoon die ieder woorden toevoegen aan de mind-map.
Anders kijken
Merk je dat je vastloopt in het bedenken van nieuwe ideeën, dan kun je proberen om het probleem met een andere bril te bekijken. Dit kun je doen door barrières weg te denken en naar het probleem te kijken door de bril van bijvoorbeeld een kind, miljonair, zakenman of superheld. Je zult zien dat er dan veel meer mogelijk is. Natuurlijk is het ook slim om te kijken met de bril van je beoogde doelgroep!
Clusteren
Heb je veel ideeën bedacht, dan kan het handig zijn om te gaan clusteren. Welke ideeën passen bij elkaar? Ik gebruik hiervoor zelf meestal een aantal kleuren markers en geef woorden die in eenzelfde thema passen, dezelfde kleur. Soms kan het ook goed werken om eens te proberen om twee onderwerpen te forceren om samen te komen, hieruit kan ook een heel origineel idee ontstaan.
COCD-box
Nu heb je dus een hele boel ideeën verzameld, een manier om hier orde in te krijgen is het ordenen op haalbaarheid en originaliteit. Een hulpmiddel hiervoor is het invullen van de COCD-box. Een COCD-box is een matrix opgedeeld in 4 blokken, met aan de y-as niet realiseerbaar en realiseerbaar en op de x-as niet origineel en origineel. Linksboven komen dus de ideeën te staan die niet realiseerbaar en niet origineel zijn, een vak om niet meer naar om te kijken. Linksonder zet je ideeën die realiseerbaar zijn maar niet origineel, daar komen de al wat betere oplossingen in terug. Rechtsboven staan de niet realiseerbaar maar wel origineel, toch een vak met potentie. Want kan het nu niet, dan misschien wel in de toekomst? Of je kunt inventariseren wat ervoor nodig is om dit plan wel uit te kunnen voeren. Rechtsonder is een vak met realiseerbare en originele ideeën, het leukste vak omdat je met deze ideeën aan de slag kan!
Bovenstaande technieken zijn een greep uit een veel groter aanbod aan creatieve technieken. Het bedenken van oplossingen kan je helpen om in je bedrijf verbeteringen aan te brengen, nieuwe producten en diensten aan te kunnen bieden en nog veel meer. Zeker een handige eigenschap dus, en het goede nieuws, je kunt je eigen creativiteit trainen!