In de vorige blog van Tips van Frips besprak ik hoe je teksten specifiek voor een bepaalde doelgroep schrijft. Want in je marketing gerichte teksten wil je de lezer inspireren of tot actie over laten gaan. Dat gaat het beste met teksten waarin je doelgroep zich kan herkennen en die een oplossing geeft voor een probleem waar ze (onbewust) tegen aan lopen. In deze blog werken we verder aan het optimaliseren van deze webteksten voor online toepassingen, zoals op je website of blog.
Scannen van webteksten
Wanneer we websites bezoeken nemen we maar nauwelijks de tijd om teksten te lezen en scrollen we al snel weer verder. En als het niet meteen duidelijk is waar de tekst over gaat dan zijn we geneigd om de website weg te klikken en op zoek te gaan naar een website die een beter antwoord heeft op onze vraag. Een van de meest belangrijke punten voor goede webteksten is dus het toevoegen van een makkelijk leesbare structuur. Deze structuur kun je toevoegen door gebruik te maken van titels en tussenkopjes. Hiermee leidt je de lezer als het ware door je teksten en geef je aan waar de tekst over gaat.
Pakkende titels
De lezer kijkt vaak als eerste naar de titel van je webtekst, een belangrijk punt dus waarop je de aandacht van je lezer kunt trekken. Tevens is het de belangrijkste plaats om duidelijk te maken wat de lezer mag verwachten van het onderwerp van de tekst. Ga dus voor een korte, heldere titel die kernachtig het onderwerp van het artikel beschrijft. Ook is de titel een belangrijke plek om een zoekwoord te plaatsen waarop je graag gevonden wilt worden. Wil je meer weten over zoekwoorden en zoekmachine optimalisatie lees dan blogs over deze onderwerpen.
Duidelijke tussenkopjes
Een langere tekst die niet in alinea’s is verdeeld, zal op het internet maar zelden goed gelezen worden. Denk daarom goed na over het verdelen van je tekst over meerdere alinea’s. Een alinea van 5 á 6 regels is vaak prettig leesbaar. Deze alinea’s geef je ieder een apart tussenkopje op de eerste en laatste alinea na. Deze tussenkopjes zijn korte, heldere mini omschrijvingen van de alinea. Formuleer een korte zin met hierin ook af en toe het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Zo stuur je de lezer door je verhaal.
Begin, midden en eind
De eerste alinea gebruik ik meestal voor een korte inleiding over het onderwerp waarover ik ga schrijven, zo geef ik de lezer meteen een indruk van wat hij kan verwachten. Een lezer hoeft zo ook niet de hele tekst door te scannen/lezen om erachter te komen wat het onderwerp is. Daarna komt de meer inhoudelijke tekst verdeeld over meerdere alinea’s. Dan sluit ik af met een conclusie in de laatste alinea, waarbij ik regelmatig ook verwijs naar bronnen of andere interessante artikelen over het onderwerp. Zo blijft mijn tekst kort maar krachtig en kan de lezer zelf beslissen of hij nog verder wil lezen over het onderwerp.
Kort maar krachtige zinnen
Door je zinnen kort te houden (rond de 12 woorden per zin) leest de webtekst makkelijker weg. Denk goed na waar je leestekens neerzet. Soms ben je geneigd om langere zinnen te maken die veel komma’s bevatten, probeer in die gevallen te kijken of je die kunt vervangen door een punt. Natuurlijk blijft leesbaarheid het meest belangrijk, maar het kan geen kwaad om hier wat extra aandacht aan te besteden. Ook het direct aanspreken van je lezer in je tekst helpt om je tekst persoonlijker en makkelijker leesbaar te maken.
Opsommingen en lijstjes
Heb je een langer artikel geschreven wat je graag online aan je lezer wil aanbieden? Dan kun je bepaalde informatie ook verwerken in een opsomming. Deze trekken vaak de aandacht van een lezer en lezen gemakkelijk weg doordat het kort en gestructureerd is. In veel blogs worden deze ook gebruikt om een opsomming te geven van de inhoud van het artikel of als afsluiting van een langer artikel.
Ik hoop je met deze blog weer een stapje verder te hebben geholpen in de richting van goed leesbare webteksten. Het is namelijk ontzettend zonde als je veel over een onderwerp weet en dit niet goed overkomt op je blog of website. Mocht je nog niet zeker zijn over je teksten, dan kun je ook eens brainstormen met iemand die zich heeft gespecialiseerd in schrijven voor het web en online content. Bijvoorbeeld een content marketeer. Natuurlijk help ik je ook graag met meer tips!
Meer lezen over dit onderwerp? Lees dan dit artikel wat dieper op het onderwerp in gaat van FrankWatching.