Ben je ook wel eens aan het twijfelen wat je in de teksten van je website moet schrijven? Wil je een folder laten ontwerpen, maar weet je niet of je met de teksten de juiste snaar raakt? Je boodschap helder op papier zetten kan best moeilijk zijn. Toch is het als ondernemer belangrijk om je product of dienst aantrekkelijk en pakkend te kunnen omschrijven. Zowel online op je website en social media als op papier in je folder of flyer.
Schrijven voor je doelgroep
In mijn blogs onderschrijf ik nogal eens het belang van weten wie je doelgroep is zodat je je marketing kunt richten op de mensen die baat hebben bij jou product of dienst. Bij het schrijven van teksten is dit minstens zo belangrijk. Dit zie je terug in de tone-of-voice van je teksten en natuurlijk in de inhoud. Zo kun je in je teksten in gaan op welk probleem je oplost voor je klanten.
Denken als je doelgroep
Wie leest de tekst op jouw website of in je folder? En misschien nog wel belangrijker, wie wíl je dat de teksten leest? Iedereen willen helpen met je product of dienst is een valkuil waar veel (startend) ondernemers mee te maken krijgen. Begin dus voor je je teksten gaat schrijven met je doelgroep helder in beeld brengen. Een handig middel hiervoor is het maken van een persona, dit is een fictief persoon die je ideale klant is. Je beschrijft deze persoon en zijn wensen, drijfveren en problemen. Neem daarna bij het schrijven van je teksten deze persoon in gedachte en schrijf voor hem of haar.
Welk probleem los je op
Iedere doelgroep heeft zijn eigen uitdagingen, behoeftes, wensen en problemen. Met jouw product of dienst kun je inspelen op die behoeftes en uitdagingen. Soms kost het wat onderzoekwerk om te kunnen bepalen wat die behoeftes en uitdagingen zijn. Maar goed weten wat je doelgroep bezighoudt en waar ze (onbewust) tegen aan lopen is heel waardevol om je bedrijf te kunnen promoten. Een voorbeeld is een schoonheidsspecialiste die zich specifiek richt op vrouwen die last hebben van een moeilijke huid door hormonale schommelingen. Dit is een hele specifieke doelgroep waarop je je teksten goed kunt aanpassen.
Een voorbeeld voor de schoonheidsspecialiste:
A: Bij bedrijf x werken we met de beste materialen en de nieuwste technieken om de huid minder vet te maken en de poriën minder zichtbaar.
B: Opstaan met een frisse huid en helemaal happy zijn als je in de spiegel kijkt? Bedrijf x helpt je huid weer gezond en stralend te maken.
In het voorbeeld wordt de onderliggende wens van de doelgroep aangesproken in zin B in plaats van het benoemen van de technieken en problemen in zin A.
Tone-of-voice
Als je weet voor wie je schrijft en welk probleem je oplost, dan kun je in je teksten de tone-of-voice daarop aanpassen. De tone-of-voice kun je zien als hoe je doelgroep denkt en spreekt, zoals taalgebruik. Wel belangrijk om hierbij in de gaten te houden, om het niet te overdrijven. Zie hiervoor ook het voorbeeld van de schoonheidsspecialiste.
Spelling en grammatica
Last but not least, een belangrijk onderwerp voor wanneer je aan het schrijven bent is spelling en grammatica. Zelf vind ik dit altijd best lastig. Ik ben geen held met de d’tjes en de t’jes. Maar het is wel belangrijk voor de professionaliteit van je teksten. Als je teksten schrijft, is mijn tip om de teksten eerst in een programma te typen zoals Word. Deze hebben een goede spelling- en grammaticacontrole. Een andere tip is de tekst even laten rusten en er later nog eens grondig door heen te lezen. Hierdoor zie je vaak foutjes die je eerst niet waren opgevallen.
Ik hoop je met deze blog te inspireren om tijdens het schrijven van je teksten goed je doelgroep in gedachten te houden en het probleem waar ze (onbewust) tegen aan lopen. Let er wel op dat goede teksten schrijven een vak apart is en dat je zeker een professioneel tekstschrijver in kunt schakelen. Dit helpt als je niet zeker bent over of je teksten de juiste snaar raken bij je doelgroep.
Meer lezen over dit onderwerp? Ik vond dit artikel van FrankWatching erg interessant.