Netwerken kan zowel online als offline, als mensen online naar je bedrijf zoeken krijgen ze meestal je website te zien. Je website kan dus zorgen voor een eerste indruk, maar face-to-face is het nog steeds vaak je visitekaartje wat dienstdoet als eerste indruk van je bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat je met dat visitekaartje een blijvende indruk achterlaat?
Inhoud en gegevens
Over de gegevens die je op een visitekaartje zet, zijn de meningen verdeeld. Wat voor informatie je op het kaartje zet, kan afhankelijk zijn van de branche waarin je actief bent. Het doel van het visitekaartje is dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om contact op te nemen met jou. Geef de gebruiker van je kaartje dus de verschillende manieren te zien waarop hij contact met je op kan nemen. De belangrijkste gegevens zijn:
- Naam en achternaam
- Functie
- Telefoonnummer(s)
- Website
- E-mailadres
- Adresgegevens
Maar veel bedrijven zijn ook actief op social media, het plaatsen van korte links of de iconen van social media waarop je te bereiken bent kan een goede aanvulling zijn.
Een visitekaartje: klein formaat, grote indruk
Maar hoe maak je nu een blijvende indruk op die potentiële klant waaraan je je visitekaartje hebt gegeven? Met een visitekaartje kun je op verschillende manieren opvallen, bijvoorbeeld door de drukwijze, speciale afwerkingen, de vorm, het materiaal en natuurlijk door een goed ontwerp.
Formaat en vorm
In Nederland is het standaardformaat van een visitekaartje 85×55 mm, de eerste keuze die je hierin kan maken is de richting. Je kan zowel kiezen voor een staand of liggend visitekaartje.
Maar wat misschien nog wel veel meer kan opvallen is een afwijkend formaat of vorm. Over het afwijken van de formaat en vorm zijn de meningen verdeeld, want veel ondernemers hebben een mapje of bewaardoosje voor de kaartjes die ze ontvangen. Maar juist door hier mee te spelen kan je een bijzondere indruk achter laten.
Materiaal en gewicht
Er zijn veel drukkerijen in Nederland, die verschillende materialen aanbieden om een visitekaartje op te drukken. Zo heb je allerlei papiersoorten met ieder hun eigen gewicht. Het is hierbij belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van het papier en het daarbij behorende gewicht. Een zwaarder kaartje zal minder makkelijk ombuigen bij de hoekjes en hierdoor langer mee gaan. Ga in ieder geval voor minstens 300 gram.
Een zwaarder kaartje kan meer opvallen door gebruik te maken van de zijkanten, sommige drukkerijen bieden een kaartje met gekleurde zijkanten of een gekleurde kern. Of denk eens aan een ander materiaal als papier, een transparant pvc-pasje kan een hele andere indruk achter laten.
Speciale afwerkingen
Met een speciale afwerking van je visitekaartje kun je accenten aanbrengen op het ontwerp. Zo kun je met een SPOT-UV laag een subtiele glans laten drukken over een bepaald deel van je kaartje, of met folie druk juist een metallic glans laag in bijvoorbeeld goud of zilver. Ook kun je een deel van je kaartje laten pregen/ blinddrukken waardoor er reliëf te voelen is, deze techniek wordt vaak gebruikt door letterpress drukkerijen.
Er zijn dus veel mogelijkheden om je visitekaartje te laten opvallen en een blijvende indruk te maken op potentiële klanten. Laat je in ieder geval goed informeren over de mogelijkheden door een grafisch ontwerper of vraag naar informatie bij verschillende drukkerijen. Zo krijg je een visitekaartje om trots op te zijn!
De afbeeldingen zijn ter voorbeeld en gevonden op Pinterest. Wil je ook inspiratie opdoen op Pinterest? Bekijk dan ook eens de Pinterest pagina van Studio Frips.