Marketing, de ene ondernemer houdt ervan en de ander vindt het verschrikkelijk. Marketing is alle activiteiten die je doet om je bedrijf in de markt te zetten en bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te komen. Moet je dan als een echte sales-tijger iedereen op gaan bellen? Nee, zeker niet! Iedere product of dienst vraagt om een eigen aanpak, die specifiek past bij diens doelgroep. En ook niet geheel onbelangrijk, deze aanpak moet ook passen bij jou als ondernemer.
Het doel van marketing
Het onder de aandacht brengen van je product of dienst bij mensen is het doel van marketing. En je kunt dit doel op veel verschillende manieren bereiken, in deze blog ga ik in op verschillende promotiemiddelen die je hiervoor in kunt zetten. We kijken naar doel, doelgroep en budget van ieder specifiek middel.
Online vs. Offline
We kunnen de promotiemiddelen grofweg indelen in twee groepen, online promotiemiddelen zoals je website en social media en offline middelen zoals folders, flyers en je visitekaartjes. Er is al veel geschreven over of offline middelen nog wel relevant zijn in dit digitale tijdperk. Persoonlijk denk ik dat een mix tussen deze twee groepen het meest succesvol is. De kunst is het goed begrijpen van welk medium voor welk doel en doelgroep het meest geschikt is en dit slim inzetten. In deze blog gaan we in op de online en digitale promotiemiddelen, en in de volgende blog op offline promotiemiddelen.
Online promotiemiddelen
Onder online promotiemiddelen vallen je website en social mediakanalen, eigenlijk alles wat je klanten via het internet kunnen vinden. Naast online kanalen heb je nog andere digitale media zoals televisiereclame, radio commercials, apps en video’s. En via online kanalen kan er ook gebruik worden gemaakt van ‘influencer marketing’, dit is het laten promoten van een product of dienst door iemand met een grote kring met volgers op social media zoals Instagram en Youtube.
Website
Doel: het doel van je website is in deze tijd veel meer dan alleen je online visitekaartje. Je kunt het gebruiken als platform om mensen kennis te laten maken met je product of dienst, door middel van blogs, vlogs, illustraties en animaties. Ze kunnen er reviews lezen, e-books downloaden, dingen kopen en nog veel meer. En door rijke content toe te voegen aan je website, helpt dit je beter vindbaar worden in zoekmachines.
Doelgroep: het internet en websites zijn nog steeds voor een hele grote doelgroep de plek om informatie in te winnen en ons zelf te vermaken. Wanneer je regelmatig nieuwe content plaatst kan je doelgroep je beter je vinden en beter onthouden. Geef ze dus regelmatig nieuwe informatie via je website en zorg dat je website zo is ingericht dat duidelijk is welk probleem je oplost voor welke doelgroep en hoe ze contact met je op kunnen nemen.
Budget: de prijzen van het laten maken van een website lopen erg uiteen, en zijn ook sterk afhankelijk van de functionaliteiten (een webshop is bijvoorbeeld vaak duurder, omdat hier ook een kassasysteem aan moet worden gekoppeld en er meer pagina’s zijn door de hoeveelheid producten). Ga in ieder geval op zoek naar een bedrijf wat je goed kan helpen een website te maken die goed werkt, goed vindbaar is en er visueel aantrekkelijk uitziet, een goede website helpt je namelijk nieuwe klanten aantrekken.
Social media
Doel: het doel van social media is het opbouwen van een relatie met je volgers door regelmatig iets van je te laten horen en een relatie op te bouwen. In een andere blog-serie ben ik al wat dieper op dit onderwerp ingegaan, lees er hier meer over. Het is in ieder geval belangrijk dat je goed kijkt naar welk medium je gebruikt en dat je na denkt over wat je doelgroep interessant vindt om te bekijken.
Doelgroep: iemand die je volgt op social media heeft al een stap in je richting gezet, door te klikken op de vind-ik-leuk knop, de volg button of zich misschien wel geabonneerd op je Youtube kanaal. Maar er zijn natuurlijk ook nog een heleboel mensen die je kunt bereiken, die je nog niet volgen. Houdt daarom regelmatig je socials bij, om ook die mensen volgers te maken.
Budget: je kunt social media vaak gratis aanmaken, en het hoeft dus niets te kosten. Wel zijn er opties om je posts te promoten, je kunt dan je vaak zelf een budget kiezen en bepalen onder wat voor soort accounts je post te zien is. Bij Instagram kun je bijvoorbeeld kiezen voor een bepaalde locatie, leeftijd, interesses of geslacht. Heb je zelf weinig tijd om je socials bij te houden, dan zijn er ook bedrijven waaraan je dit kunt uitbesteden. Deze werken vaak met een abonnement, met verschillende hoeveelheden posts per tijdsbestek en daaraan gekoppeld een prijs. Dit is vanzelfsprekend duurder dan zelf tijd in plannen om je socials bij te houden.
Influencer marketing
Doel: het laten promoten van je product of dienst door iemand met een groter aantal volgers. Er wordt veel gekozen voor deze vorm van marketing omdat de volgers van de ‘influencer’ er bewust voor hebben gekozen deze te volgen en dus vaak al een connectie hebben met wat diegene doet of wie diegene is.
Doelgroep: iedere persoon is anders en dus ook iedere influencer is anders en heeft een andere doelgroep. Het is dus belangrijk goed uit te zoeken, met wie je een samenwerking aan wilt gaan.
Budget: vaak is het budget afhankelijk van de hoeveelheid volgers. Iemand met meer dan 100.000 volgers vraagt een andere vergoeding dan iemand met 10.000 volgers bijvoorbeeld. Maar dat wil niet altijd zeggen dat er meer resultaat komt uit een post door iemand met een groter netwerk. Soms kan het samenwerken met iemand met een kleiner aantal volgers, juist een groter resultaat opleveren wanneer diegene ook echt een klik heeft met jouw product of dienst. Deze persoon is dan ook beter in staat om het gesprek aan te gaan over jouw product met volgers en vragen te beantwoorden.
Digitale media zoals televisie en radio
Doel: een grote groep kijkers/ luisteraars bereiken doormiddel van reclame.
Doelgroep: zender specifiek, bijvoorbeeld RTL 7 voor mannen en Net5 voor vrouwen etc.
Budget: alleen beschikbaar voor grotere budgetten.
Met dit (bondige) overzicht van online promotiemiddelen hoop ik je weer een stukje verder te hebben geholpen bij het kiezen welke middelen voor jou bedrijf het meest geschikt zijn. Heb je vragen, stel ze gerust! In de volgende blog ga ik dieper in op de offline promotiemiddelen.