Veel ondernemers hebben een passie voor hun bedrijf en de producten die ze maken of diensten die ze aanbieden. En juist nu, is het heel belangrijk om die passie door te voeren in de uitingen van je bedrijf. Want consumenten en bedrijven hebben nu eenmaal veel te kiezen in de tijd waarin we leven. Kiezen is emotie, we willen ons goed voelen bij een nieuw aan te schaffen product of dienst. Hoe zorg je ervoor dat de identiteit van jouw bedrijf goed aansluit bij de verwachtingen van klanten of opdrachtgevers?
Wat is branding?
Een manier om dit voor elkaar te krijgen is het opbouwen van een sterke brand (merk). Branding is een term vanuit de marketing en betekend het opbouwen van de identiteit van een merk. Je zou het ook kunnen omschrijven als het beeld dat consumenten in hun hoofd hebben, als ze denken aan jouw merk. Het is dus meer gericht op het versterken van het beeld dat consumenten van je hebben dan op daadwerkelijke verkoop aan die consument.
Waarom doe je wat je doet?
Weet je nog waarom je zo graag voor jezelf wilde beginnen? Veel ondernemers werken niet alleen aan hun bedrijf om er geld mee te verdienen maar ook omdat ze het werk heel leuk vinden, iets voor de wereld willen doen, mensen willen helpen, of ze ondervinden een probleem en willen daar een oplossing voor bedenken. Wat jouw drijfveer is om te ondernemen, maakt jou uniek en kan een onderscheidende waarde zijn waardoor klanten voor jouw (product of dienst) kiezen.
Beschrijf je visie
Vanuit die drijfveer, ga je aan de slag met het beschrijven van je visie. Een visie is een inspirerende en motiverende zin of paragraaf over waar je in de toekomst naar toe wilt werken.
Heb je er moeite mee om je visie helder te krijgen? Stel jezelf dan eens de volgende vragen:
- Wat is mijn doel?
- Waar ben ik het beste in?
- Wat vind ik het leukste om te doen?
- Waar wil ik mensen mee helpen?
- Welk probleem lost mijn product/dienst op?
- Wie kan ik helpen met mijn product/dienst?
Je visie als leidraad
De visie is de basis voor al je marketinguitingen en dient dus als een soort kompas voor keuzes die je maakt voor je bedrijf. Probeer bij al je marketingactiviteiten je visie in het achterhoofd te houden. En ook een belangrijk punt: het gevoel van uit je visie door vertalen naar je logo en huisstijl.
Op deze website vind je een aantal voorbeelden van visies van grotere bedrijven, deze laten zien dat een visie bestaat uit ambities voor de toekomst en als leidraad kan werken voor keuzes.
Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je visie of het doorvoeren hiervan in je huisstijl? Speciaal voor dit doel heeft Studio Frips een imago bepalingsvragenlijst ontwikkeld die je helpt om je kernwaarden en visie helder te krijgen.
Bronnen:
https://www.marketingtermen.nl/begrip/branding
https://www.thebalance.com/why-is-branding-important-when-it-comes-to-your-marketing-2294845