Je hebt serieuze plannen gemaakt voor je bedrijf, je weet wat voor product of dienst je gaat verkopen en aan welke doelgroep. Misschien heb je ergens binnen dit proces van plannen maken voor je bedrijf al een bedrijfsnaam bedacht of heb je juist nog geen idee welke naam precies goed is? Het verzinnen van een bedrijfsnaam is dan ook een erg belangrijke klus, je wilt dat het je doelgroep aanspreekt en dat ze hem gaan onthouden. Er zijn een aantal manieren die je kunnen helpen dit voor elkaar te krijgen.
Passend bij je kernwaardes
Het lijkt misschien een open deur, maar het is natuurlijk belangrijk dat de bedrijfsnaam goed past bij het product of dienst wat je aanbiedt. Begin dus met het nadenken en opschrijven wat je belangrijk vind om uit te stralen. Een goede manier om daarachter te komen is opschrijven wat de 5 belangrijkste woorden zijn die je bedrijf omschrijven. Dit biedt vaak ook interessante woorden om in een brainstorm mee te nemen.
Brainstormen en mindmappen
Een brainstorm doe je om de breedte in te gaan met je ideeën. De kunst van het brainstormen is dat je zoveel mogelijk verschillende ideeën opschrijft, ook degene waar je in eerste instantie van denkt ‘dat gaat hem waarschijnlijk niet worden’. Je begint in het midden van een vel papier met het opschrijven van je idee, daaromheen ga je verschillende namen opschrijven. Als een idee leidt naar een volgend idee, verbindt je die met een lijntje. Wanneer je veel verschillende ideeën hebt opgeschreven, ga je kijken of er bepaalde dingen aan elkaar verbonden kunnen worden of eventueel gecombineerd. Daarna ga je een shortlist maken met de 10 beste ideeën.
Toetsen bij je doelgroep
Misschien wel het belangrijkste aspect van je bedrijfsnaam is dat deze moet passen bij de doelgroep, want het is juist je doelgroep die de naam moet gaan onthouden om aankopen bij je te doen. Zoek personen die binnen je doelgroep passen om de namen mee te bespreken, ongeveer 3 personen waaraan je je shortlist kunt voorleggen. Laat ze per idee, hard op uitspreken wat ze ervan vinden.
Tip: heb je ideeën waarbij je een aparte schrijfwijze hebt toegepast? Dan is dit ook het moment om te testen of de doelgroep de naam op de goede manier leest en uitspreekt.
Beschikbaarheid en criteria
Wanneer je tevreden bent over je bedrijfsnaam zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Waar je het beste mee kan beginnen is controleren of de naam nog vrij is bij de KvK, tevens geven ze daar nog meer informatie over gelijkheid met andere namen. Goed om in ieder geval rekening te houden met dat je bedrijfsnaam niet lijkt op een bestaande bedrijfsnaam, zeker als je in dezelfde branche actief bent. En voor jezelf is het sowieso handig om een originele bedrijfsnaam te zoeken in verband met de vindbaarheid op google. Google je bedrijfsnaam goed, voordat je de definitieve keuze maakt.
Is je domein nog vrij?
Belangrijk is ook om te checken of de domeinnaam nog vrij is. Je kan dit doen op de websites van verschillende hosting aanbieders. Soms is de domeinnaam met de extensie .nl al bezet en lijkt het ideaal om dan bijvoorbeeld .net te gebruiken, maar onthoud dat de gebruiker van je website vaak een bepaalde verwachting heeft. Nederlandse bedrijven worden over het algemeen in de adresbalk ingetypt met een .nl extensie. Maak dus een weloverwogen keuze voor je domeinnaam en extensie.
Bij het bedenken van een bedrijfsnaam komen dus veel verschillende aspecten kijken. Vaak zit er ook een mooi verhaal achter de naam en kan het iets zijn waar je als ondernemer echt trots op bent. Kom je er niet uit met de naam, dan denkt Studio Frips graag met je mee.
Bronnen: