Facebook, Instagram, Linked-in, Twitter, Youtube en Snapchat zijn social mediakanalen die bijna niet meer weg te denken zijn uit ons leven. Veel bedrijven maken er dan ook graag gebruik van, om vaak met een kleiner budget toch veel mensen te bereiken. Het is een laagdrempelige manier om contact te maken met je doelgroep. Maar waar begin je?
Kies je kanalen
Zelf vind ik het prettiger werken om een aantal kanalen te kiezen en daarop te focussen, dan alle kanalen proberen te gebruiken zonder plan. Hierbij komt het denken als je doelgroep weer goed van pas. Probeer je in te leven in je doelgroep en te bedenken van welke social mediakanalen zei het meeste gebruik maken. Er is veel onderzoek gedaan naar mediagebruik onder de Nederlandse bevolking, hier een klein overzicht van de grootste social mediakanalen:
- Facebook: is het grootste platform, maar verliest de laatste jaren wel gebruikers (vooral onder gebruikers onder de 39 jaar).
- Youtube: Na facebook is Youtube het meeste gebruikte platform op dagelijkse basis.
- Instagram: is de laatste jaren de grootste stijger en dan met name in de leeftijdscategorie tot 39 jaar.
- Snapchat: is onder jongeren ook populair, heeft wel een kleine daling in gebruikers gehad.
- Twitter: op Twitter lopen het aantal gebruikers in de leeftijdscategorie 18 tot 34 terug.
- Pinterest: blijft een populair platform voor het zoeken van inspiratie. Wordt over het algemeen meer door vrouwen gebruikt.
- Linked-in: is het grootste puur zakelijke platform en stijgt nog steeds in het aantal gebruikers.
Frequentie waarin je post
De frequentie waarin je post hangt natuurlijk af van hoeveel tijd je zelf erin wilt steken. Maar ook scheelt het per social mediakanaal wat de verwachting van de gebruikers is. Het is sowieso raadzaam om een planning te maken of met jezelf af te spreken hoe vaak je iets wilt plaatsen. Zo probeer ik zelf bijvoorbeeld iedere week een post te plaatsen op Instagram, en eens per maand op Linked-In. Je kunt het beste zoeken naar een frequentie die bij je past en waar je je aan kunt houden dan heel sterk beginnen en daarna veel minder posts plaatsen.
Wat voor content wil je plaatsen
Soms kan het best lastig zijn om weer een nieuw onderwerp te vinden om iets over te plaatsen of een foto te maken voor je kanalen. Hiervoor is het handig om een brainstorm te houden over je bedrijf en goed na te denken wat je volgers graag zouden willen zien van jou. Haal uit die brainstorm ongeveer 6 categorieën waaruit je regelmatig een onderwerp/ foto kunt plaatsen. In de afbeelding hiernaast zie je een voorbeeld van de categorieën van Studio Frips. Probeer altijd kwaliteit boven kwantiteit te kiezen. Liever minder maar hele goede beelden dan veel van mindere kwaliteit of die niet relevant zijn voor je volgers.
Ik hoop dat ik je met deze blog op weg heb mogen helpen naar een social mediaplan waar jij je goed bij voelt en die je in contact brengt met je doelgroep. In de volgende blog ga ik dieper in op de vormgeving van je social mediakanalen en hoe je hierin in je huisstijl kunt laten terugkomen.
Neem gerust ook eens een kijkje op social media kanalen van Studio Frips: Instagram, Linked-In en Pinterest.
Bronnen:
Social media onderzoek
Frequentie waarin je kunt posten