Waarom vinden we iets wel mooi en waarom niet? Ons brein gaat op een hele bijzondere manier om met beeld. We bekijken beeld zoals in boeken, televisie, tijdschriften en websites met onze ogen en de hersenen verwerken deze informatie. De informatie wordt door onze hersenen vaak snel en onbewust gegroepeerd. Dat groeperen van visuele informatie is beschreven in de ‘Gestalt Wetten’. In deze blog lees je meer over deze wetten en hoe je deze succesvol in kan zetten voor je eigen visuele marketingmiddelen.
Wat zijn Gestalt Wetten
De gestalt wetten komen voort vanuit de gestaltpsychologie, die zich kort gezegd richt op hoe de mens dingen waarneemt. Het gaat ervan uit dat in het waarnemen van beeld de hersenen op zoek gaan naar samenhang, en verschillende objecten met gelijkenissen groepeert.
Gestalt Wetten inzetten voor je marketing
Er zijn verschillende Gestalt Wetten die je slim kunt toepassen in je visuele marketingmiddelen. Wat bijvoorbeeld begint bij een logo, maar ook in flyers en je website kun je deze principes toepassen. Want door deze principes te gebruiken creëer je beeld wat voor mensen makkelijk te begrijpen is. En hoe meer we het onze doelgroep makkelijker maken, hoe eerder ze geneigd zijn om een product of dienst aan te schaffen.
Hier onder volgen een aantal belangrijke Gestalt Wetten:
De wet van nabijheid
Objecten die dicht bij elkaar staan, worden door onze hersenen als een groep gezien. Zie het voorbeeld van de titel en de tekst. Welke van de twee laat beter het verband zien tussen de titel en de tekst? Dit geldt niet alleen voor tekst maar ook voor beeldelementen zoals bijvoorbeeld producten uit een bepaalde categorie in een webshop. Zet twee elementen die niet bij elkaar horen daarom ook nooit te dicht bij elkaar, mensen kunnen dan lastiger onderscheidt maken.
Wet van overeenkomst
Objecten die op elkaar lijken, worden door onze hersenen gezien als een groep. Zie afbeelding hiernaast. De cirkels vormen een groep en het vierkant wordt als aparte eenheid gezien. De overeenkomstigheid zit hem niet alleen in vorm, maar kan ook in bijvoorbeeld kleur en typografie terugkomen. Dit principe zorgt ook voor herkenbaarheid. Wanneer jij je huisstijl altijd consequent toepast, zijn de hersenen van je doelgroep eerder geneigd om de verbinding te leggen met jouw merk of bedrijf.
Wet van gelijke achtergrond
Objecten die op een gelijke achtergrond geplaatst zijn worden eerder als geheel gezien. Zie de afbeelding hiernaast. Dit kun je handig toepassen in verschillende grafische uitingen om informatie te groeperen. Je ziet dit veel terug op websites waarin verschillende secties worden gebruikt om bijvoorbeeld verschillende diensten te presenteren. Ook wanneer het vlak niet is gevuld maar alleen is omlijnt werkt dit principe ook.
Wet van de continuïteit
Objecten die op een doorgaande lijn liggen, worden vaak gezien als een lijn. We zijn ook geneigd om deze lijn met ons oog te volgen. Dit is handig toe te passen om het oog van een kijker te sturen naar een bepaald punt. Dit geeft meer focus en het suggereert een beweging.
Bovenstaande Gestalt Wetten kun je eenvoudig toepassen wanneer je bijvoorbeeld werkt aan je website of andere communicatiemiddelen. Probeer wanneer je informatie rangschikt dus altijd te denken aan het maken van een eenvoudig geheel wat onze hersenen helpt om de informatie gemakkelijk te kunnen ordenen. Eenvoud dient de mens!
Er zijn nog meer verschillende Gestalt Wetten die je kunt gebruiken, meer interesse in dit onderwerp lees dan dit boek.