Als ondernemer wil je graag nieuwe klanten aantrekken, die zorgen ervoor dat je kunt bestaan. Veel potentiele klanten bevinden zich online, waar ze een oplossing zoeken voor een probleem waar ze tegen aan lopen. De meest succesvolle websites zijn degene die het voor de bezoeker het makkelijkste maken omdat probleem op te lossen. Een voorbeeld hiervan is Bol.com, je zoekt een nieuwe koelkast en Bol.com laat je zien welke merken er zijn, voor welke prijs en met reviews om je keuze zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Van bezoeker naar klant
Om je website bezoekers over te laten gaan tot actie zijn er verschillende stappen die je kunt nemen. Waarbij de belangrijkste stap is om inzicht te krijgen in het probleem wat de doelgroep heeft en welke oplossing jij daarvoor biedt. Wanneer je dat weet kun je je website zo gaan inrichten dat het voor bezoekers aantrekkelijk wordt om bijvoorbeeld een product te kopen of contact met je op te nemen.
Het probleem en de oplossing
In vorige blogs heb ik het belang al eens onderstreept van het goed kennen van je doelgroep en ook voor het maken van een website die je klanten oplevert is dit heel belangrijk. Want jouw product of dienst zorgt ervoor dat je een probleem oplost waar je doelgroep tegen aan loopt. En hoe specifieker je dit weet te nuanceren, hoe beter je hierop in kan spelen. Ga dus op zoek naar de oplossing die jij biedt voor je klanten. Een hondenuitlaatservice speelt erop in dat mensen die veel werken soms te weinig tijd hebben om hun hond uit te laten.
Bovenaan beginnen
Bezoekers bekijken websites heel vluchtig, ze lezen over het algemeen weinig en hebben binnen een aantal seconde al bepaald of iets relevant voor ze is. Belangrijk is dus om meteen goed te beginnen, want nog voor de bezoeker gaat scrollen willen we zijn aandacht al graag pakken. Dit doe je door passend beeldmateriaal te gebruiken en een goede sterke titel en een ondertitel waarin je het grootste voordeel van jouw product of dienst kort beschrijft.
Verleiden met voordelen
Laat in je website terugkomen wat de voordelen van je product of dienst zijn. Dit kun je op veel verschillende manieren doen. Je kunt het typen in korte en bondige tekst, maar denk ook eens over iconen en illustraties die je helpen duidelijker aan te geven wat je product doet. En beter nog dat je andere (voorgaande) klanten/opdrachtgevers laat vertellen wat de voordelen zijn van jouw product of dienst, in de vorm van reviews. Dit wekt vertrouwen op en kan de bezoekers net dat duwtje in de rug geven om tot actie over te gaan.
Call-to-action
Een call-to-action is een button op je website die de bezoeker over laat gaan tot een actie, zoals het kopen van een product, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een e-mail sturen via je contactformulier. Deze call-to-action verwerk je meestal zowel bovenaan je website onder de titel en ondertitel en onderaan je pagina. Zorg ervoor dat de button genoeg opvalt doormiddel van kleur en uitnodigende tekst. Vergeet ook niet om je contactgegevens nog eens onder in de footer te vermelden en natuurlijk op je contactpagina, dat kunnen anders gemiste kansen zijn.
In de afgelopen reeks met blogs heb ik een opbouw gemaakt voor het optimaliseren van je website. We begonnen met het beter vindbaar worden in Google, je resultaten meten, je website aantrekkelijker maken voor je doelgroep en deze blog over van bezoekers klanten maken. Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen naar een succesvolle strategie om meer klanten met je website binnen te halen!
Bronnen:
Een erg uitgebreid en interessant e-book over dit onderwerp vind je hier.