In mijn vorige blog beschreef ik hoe je doormiddel van vragen en onderzoek je doelgroep kunt bepalen. Met de informatie die je uit dit onderzoek haalt kun je een profiel maken van je ideale klant. Een handig hulpmiddel om dit profiel te maken is de persona, een visueel paspoort van een fictief persoon.
Wat is een persona
Een persona kan je zien als fictief persoon die voldoet aan de kenmerken van jou doelgroep, een ideale klant. Je geeft deze fictieve persoon zoveel mogelijk een “gezicht”, doormiddel van het geven van een naam, persoonlijke karaktereigenschappen, demografische kenmerken en voorkeuren. Hoe meer uitgebreid je de persona maakt, hoe beter je beeld wordt van je doelgroep.
Waarvoor gebruik je een persona
Een persona vertegenwoordigd jouw ideale klant, door deze meer menselijk te maken is het makkelijker om je in te leven. Dit is handig bij bijvoorbeeld het schrijven van teksten op je website, folder en andere marketingmaterialen. Je kunt deze persoon in gedachte houden bij keuzes die je maakt om je bedrijf in de markt te zetten.
Hoe maak je een persona
Je begint vaak met een paspoortje met NAW-gegevens, leeftijd, werk/opleiding en hobby’s. Dit vul je aan met een foto, zoek op internet naar een foto van iemand die je voor je ziet als je denkt aan je doelgroep. Daarna beschrijf je iemand zijn karakter, hoe steekt iemand in elkaar? Wat vindt deze persoon leuk, wat niet? Welke zaken houden deze persoon bezig, wat vindt hij/zij belangrijk in het leven? Wat zijn de belangrijkste karaktereigenschappen? Vertaal deze vragen naar een kort verhaal.
Een dag in het leven van
Vaak worden persona’s aangevuld met een dag in het leven van, dit houdt in dat je de gemiddelde dag beschrijft van je ideale klant. De dag van een scholier ziet er anders uit dan de dag van een ondernemer bijvoorbeeld. Je begint bij het moment van wakker worden en eindigt bij het moment van naar bed gaan. Wees hierin ook weer zo uitgebreid mogelijk, je komt zo een stuk meer te weten over je doelgroep.
Door het maken van een persona duik je in de wereld van je doelgroep, je kunt zo je tone of voice en je marketingboodschap beter afstemmen op wat je doelgroep interessant vind waardoor je positief in beeld komt bij je ideale klant.
Bronnen van de afbeeldingen:
Eerste voorbeeld persona.
Tweede voorbeeld persona: